Tanečnice měsíce 

thumb_IMG_0002_1024

Představte si 200 žen všech věkových skupin oblečených do bílých ponč a bílých sukní, tancujících za úplňku 4 noci po sobě. Ženy jsou rozdělené do 4 skupin reprezentující směry léčivého medicínského kruhu, a samotný tanec je vyjádřením posvátných geometrických vzorců, jež tyto 4 skupiny jako hadi proplétající se navzájem, vytvářejí. Každý směr v sobě nese určité aspekty a energie medicínského kruhu, s kterými tanečnice pracují na osobní i kolektivní úrovni. (Medicínský kruh je cyklus života a bytí používaný našimi předky a do dneška šamanskými kulturami jako jsou američtí indiáni. Kruh se rozděluje na základní čtyři části, světové strany, kde každá strana vyjadřuje určité aspekty života a jeho cykly např. sever representuje zimu, předky, přežítí; východ jaro, znovuzrození, novou vizi atd.). Tanec doprovázejí posvátné písně pradavného mexického jazyka nahuatl a obrovský buben je probuzen k životu 20 bubenicemi. Každý geometrický vzorec, který se tancem vytváří, v sobě pojímá své vlastní energie vyvolávající aspekty silné ženské podstaty a vyzdvihuje ženské energie potřebné pro léčení a harmonizaci s přírodními cykly.

Měsíční tanec byl obnoven roku 1985 abuelem Tlakaelelem a dalšími abuelami (španělsky dědeček/babička, tady titul stařešiny/starší moudré ženy pozn. překl.), kteří tanec vzkřísili ze starodávných mexických tradic Toltéku a Aztéků. Abuela Isabel Vega (Toluimatl, její jméno v jazyce nahuatl), která byla tanečnicí slunce, dostala při jednom tanci vizi otevřít kruh tance věnovaný měsíci a ženám. Společně s ostatními abuelami vysnily vizi o ceremonii posvátné dýmky, která se rozšíří po světě jako kometa, a jejíž hroty jejího světelného ocasu namíří na místa, kde se tyto ceremonie a měsíční kruhy otevřou. Toto proroctví se splnilo a skrze tanečnice měsíce, čanupa (posvátná obsidiánová dýmka) požehnala a pomohla k transformaci mnoha lidem po celém světě. První měsíční tanec se konal v Mexiku roku 1992 s abuelou Isabel Vega (Toluimatl), Guadalupe Retiz (Tonalmitl) and Patricií Guerrera Leal, ženou abuela Tlakaelela a pěti dalšími. Od té doby se kruh rozrostl a z něho vyklíčily další kruhy v Mexiku, Kostarice, Kanadě a USA. Měsíční tanec v Kostarice byl započat v roce 2007 abuelou Anou (Itzpaplotl), která sama tancovala v původním mexickém kruhu od roku 1996. My tančíme na jejím pozemku v horách střední Kostariky.

Během těchto 4 dnů tance se postíme a před a po každém tanci se „očistíme“ v temazkalu (potní chýši), dohromady osmkrát. Tancujeme od večera až do rána, vítajíce slunce s oddanou vděčností za nový den. V průběhu tance máme několik přestávek, během kterých odpočíváme a „modlíme se s čanupou“ (kouříme posvátnou dýmku). Po tanci dopoledne si pak dopřejeme krátký spánek, po němž následují přednášky a učení abuel (babiček).

Dáváme se do služeb lidstva. Modlíme se za sebe, naše rodiny, předky, matku Zemi a všechny tvory, nejen ty lidské, jež na ní spočívají. Měsíční tanec je duchovní práce, která nás léčí na všech úrovních, ať už fyzické, duchovní, psychické či emocionální. Pomáhá nám rozšířit naše vědomí a prohloubit spojení s Matkou Zemí. Měsíční tanec nás podporuje v procesu vstoupení do naší síly, z kterého vycházíme jako silné, svobodné ženy, které jsou připraveny asistovat ostatním v jejich fázích transformace.

Můj první tanec se konal v únoru 2015. Nositelkou dýmky jsem se stala o rok později. Během mého čvrtého tance jsem obdržela zasvěcení a „jméno“ (duchovní nahuatl jméno, které vynese můj plný potenciál na povrch). V pátém tanci jsem se stala Samadorou, která má kromě tance také zodpovědnost udržovat energii a čistit prostor. Tato pozice mi sedla jako šitá na míru. V následující čtyřech letech budu dále nasávat učení a připravovat se na to, abych mohla přinést tento tance k nám. Nemám ovšem v úmyslu, a ani to tak nevidím, přinést domů další cizí duchovní tradici. Tato tradice je vlastní nám všem ženám v jakékoliv části světa se nacházíme. Všechny jsme sestry a všechny jsme ztělesněním posvátné ženskosti. Já jsem této posvátné ceremonii měsíčního tance zasvětila svůj život. Má druhá kniha je celá o tomto tanci a co mi dal. V mé antropologii se rovněž zaměřuji na toto téma a témata s tím spojené jako jsou ženská síla a menstruace.

Ometeotl,

Cuauhtli Meyotzin (Orel zářící vody)

 

© 2019 Cesta ke světlu. Všechna práva vyhrazena.